Een website: wat komt daar allemaal bij kijken?

Een website: wat komt daar allemaal bij kijken?

Dit is een gastblog geschreven door Gee Adriaansz van Digitaal Design.

Het leven is tegenwoordig onlosmakelijk verbonden met de digitale wereld. Wanneer je zoekt naar producten en diensten is zoeken op internet vrijwel het eerste wat je doet. Je bekijkt en vergelijkt met een kritisch oog, leest recensies en maakt vervolgens een weloverwogen keuze.

Je website is het eerste wat je (potentiële) klanten zien. Het is daarom belangrijk dat je website goed weerspiegelt wie jij bent en welke diensten je binnen je bedrijf aanbiedt. En natuurlijk wil je ook dat alles zo soepel mogelijk blijft draaien!

Is een eigen website hebben nou echt nodig?

Ja! Dat is het! Je website is niet alleen je (digitale) visitekaartje. Je kan het zien als het hart van je bedrijf. Het is de plek waar je potentiële klanten je leren kennen en waar veel van je zaken starten.

En dat is dan ook precies de reden waarom het als ondernemer belangrijk is om een eigen website te hebben.  Een website met een eigen hostingpakket en een eigen domein wil dat zeggen. Tegenwoordig doen de bekende social media kanalen zoals Facebook en Instagram het ook goed in de ondernemerswereld.

Zo goed zelfs dat er ondernemers zijn die denken dat een eigen website hebben onnodig of overbodig is. Maar is het wel zo handig om enkel op derden te vertrouwen? En hoe zit het met diensten zoals Wix en Weebly?

Houd alles in eigen hand

Natuurlijk kan er altijd van alles misgaan. Zelfs bij de beste in het vak komt het wel eens voor dat er iets even niet zo loopt zoals het hoort. Ook jij als ondernemer zal het wel meemaken dat sommige zaken niet altijd vlekkeloos verlopen. Maar áls er iets fout gaat, dan wil je dat het probleem zo snel mogelijk opgelost wordt. Daarom is het beter om zelf voor een webhostingpakket, domein en website te zorgen.   

Want stel je voor:

Nu zal het in Nederland niet zo snel gebeuren, maar wat als deze social media kanalen geblokkeerd worden? (Wat in andere landen totaal niet ondenkbaar is, in sommige zelfs orde van de dag!) Of wat als ze hun voorwaarden veranderen en jij er niet meer aan kan voldoen? Of stel dat ze er mee stoppen, of dat er een grote storing komt waardoor je alles kwijtraakt terwijl je geen back-up hebt?

Nu is de kans natuurlijk niet zo heel groot met grote platformen zoals Facebook en Instagram, Wix en Weebly, maar het kán wel. Feit blijft dat je afhankelijk bent van hun wel en wee. Stel dat bovenstaande gebeurt, dan ben je je website of pagina kwijt en daarmee dus ook je volgers, je (potentiële) klanten en je online zichtbaarheid. Dat wil je natuurlijk niet.

Goed, wellicht is het wat doemdenkerij, but you get the point. Er worden meerdere platformen aangeboden, waarvan de meest populaire wel WordPress is. En niet voor niets is WordPress zo populair. Maar liefst 34% van de websites wereldwijd wordt met behulp van WordPress gemaakt. (Dat zijn meer dan 60 miljoen mensen!)

Enkele voordelen zijn dat het gratis en open source is. Dagelijks werken er ontelbaar veel ontwikkelaars aan het maken en verbeteren van WordPress zelf, maar ook aan zowel gratis als premium thema’s (het jasje van je website, hoe je bezoekers de website zien) en plug-ins waarmee je je website extra functionaliteiten kunt geven. Je hebt eindeloze mogelijkheden en vrijheid om de website zo te (laten) maken als je zelf wilt. Ook heb je meerdere opties in het back-uppen en beveiligen van je website.

Een nog betere combinatie is om dit samen te laten gaan met een eigen domein en webhostingpakket. Er zijn diverse grotere aanbieders in Nederland waar je voor bijvoorbeeld al een euro een domein kan laten vastleggen of voor heel weinig geld je website kan hosten. Maar verkijk je niet op de prijs: goedkoop is soms duurkoop.

Op zoek naar een webhoster: waar let je op?

Ten eerste is het absoluut belangrijk dat je een webhoster vindt die je makkelijk kunt benaderen wanneer er zich onverhoopt problemen voordoen. Ga dus na of ze ook in de avonduren en het weekend bereikbaar zijn voor noodgevallen. En zijn ze inderdaad wel telefonisch of per chat bereikbaar? Of gaat het enkel via mail zoals bij vele grotere bedrijven tegenwoordig het geval is?

Daarnaast is het fijn om de vrijheid te hebben om je hostingpakket te kunnen upgraden of downgraden wanneer je wilt, zonder aan een beperkend contract vast te zitten.

Iets wat wel verplicht is, maar wat soms toch niet gedaan wordt: zorg dat jij wel echt de eigenaar van je domein wordt. Sommige webhosters ‘lenen’ het domein aan je uit en houden de registratie op eigen naam. Let op: dit mag officieel niet!

Jij betaalt, het is jouw bedrijf, jouw naam, jij bent eigenaar! Vaak kom je hier pas achter als je je domein wilt verhuizen. Je kan het je haast niet voorstellen, maar er zijn ‘spelers’ in dit vak die je website als het ware gijzelen zodat je niet over kunt stappen naar een andere aanbieder.

Wil je je website verhuizen? Ga voor je een contract afsluit na hoe het bedrijf hiermee om gaat. Veel hosters hebben een zogenoemd transferlock op het domein waardoor je deze niet kunt verhuizen binnen 90 dagen na registratie. Soms verwijderen ze de lock op verzoek. Hoewel dit geen uitzondering is, een normale gang van zaken, is het goed om voor jezelf na te gaan wat de voorwaarden hieromtrent zijn binnen het bedrijf waar je je domein wilt laten vastleggen.

Sommige webhosters leggen echt enkel het domein vast en vervolgens kun je er verder niets mee. Wil je dat wel dan moet je er extra voor betalen. (Enkele voorbeelden: wanneer je het aan een hostingpakket wilt koppelen, wanneer je een sub-domein wilt maken, wanneer je een re-direct naar een andere website in wilt stellen, wanneer je gebruik wilt maken van FTP, wanneer je het domein naar een andere server wilt laten verwijzen of meerdere e-mailadressen aan wilt laten maken, et cetera). Kijk dus goed na hoe hiermee omgegaan wordt en of er extra kosten aan verbonden zijn. Soms kan het bedrag flink oplopen!

Kijk ook na of je voldoende webruimte krijgt, of je gratis SSL krijgt (dan heb je een https:// in plaats van http:// wat inhoud dat je website een geldig beveiligingscertificaat heeft) en zo niet wat je er dan voor moet betalen, en of je hulp kunt krijgen bij het instellen.

Er kan nog veel meer verteld worden over webhosting, daarvoor raad ik je aan om dit blog te lezen.

Waar moet een goede website aan voldoen?

Wil je een goede website online zetten dan is het tegenwoordig belangrijk dat deze goed weergegeven wordt op computers, tablets en mobiele telefoons. Dat noemen ze een responsive website. Dat is niet alleen fijn voor je bezoekers, maar ook Google houdt van websites die responsive zijn. Zoveel zelfs dat websites die dat níet zijn, lager in de zoekresultaten weergegeven worden.  

Verder blijft een website altijd in ontwikkeling. Net zoals jij en je bedrijf. Hoewel de looks van een website ertoe doen, is de content ervan ook zeker belangrijk. Google houdt van een actieve (dynamische) website. Zorg dus dat je bezoekers er wat te doen hebben. Geef ze een reden om regelmatig terug te keren! Schrijf regelmatig blogs en check ook regelmatig of de content nog actueel is.

Het oog wil natuurlijk ook wat. Zorg ervoor dat je een homepagina hebt die een goed gevoel geeft bij de klanten die jij aan wilt trekken. Ideaal is wanneer mensen je website bezoeken, ze een gevoel van digitaal thuiskomen krijgen. “Ja! Dít is wat ik zoek!”

Je wilt ook niet dat bezoekers verdwalen op je website. Zorg daarom voor een menu met een logische volgorde en duidelijke koppen.

De meeste bezoekers houden ervan om je beter te leren kennen. Wie is het gezicht achter het bedrijf, wat is zijn of haar visie en passie? Hoe is het bedrijf ontstaan? Een goede ‘over mij’-pagina kan je omzet echt positief beïnvloeden!

Zorg voor goede visuals. Met andere woorden: zorg dat je afbeeldingen gebruikt. En dan het liefst nog van jouzelf, van je bedrijf, actiefoto’s, etc. Dit geeft je website een persoonlijke touch. Natuurlijk kan het een behoorlijke hap uit je budget zijn als je een mooie fotoreportage wilt laten maken. In dat geval kan je om te beginnen gebruikmaken van stockfoto’s. Er zijn meerdere websites waar je (gratis en betaalde) foto’s kan downloaden. Kijk wel altijd even de voorwaarden voor het gebruik ervan na.

Websites waar je terecht kunt zijn onder andere: Pexels, Depositphotos, Shutterstock en Unsplash. Dit is slechts een kleine greep! Genoeg keuze dus. Houd er wel rekening mee dat je bij het gebruik van stockfoto’s niet het alleenrecht hebt en je de foto’s die je gebruikt dus ook op andere websites tegen kunt komen. Desalniettemin kun je hier prima mee beginnen tot je mooie foto’s voor je website kunt laten maken.

Mijn naam is Gee Adriaansz, ik ben WordPress webdesigner, webhoster en domein registrant bij Digitaal Design. Naast dat ik voor jou een aantrekkelijke WordPress website kan bouwen kun je ook voor het onderhoud bij mij terecht. Tezamen met de webhosting en domeinregistratie bied ik hiermee een alles-in-één oplossing aan voor startende ondernemers en kleine bedrijven.

Plaats een reactie