Maak een klik met je content

Maak een klik met je content

Dit is een gastblog geschreven door Rimke de Groot van Ik help jou online.

Als je online aan marketing doet voor je bedrijf, is het belangrijk dat jouw lezers, luisteraars of kijkers niet alleen je bedrijf, maar ook jou gaan leren kennen. Zo hebben ze de kans om een klik met je te maken en vertrouwen in je te krijgen. Als je dat voor elkaar weet te krijgen met de content die je maakt, dan gaat die content ook echt voor meer klanten zorgen.

De know-like-trust factor is een belangrijke formule die ik als online marketingcoach altijd aan mijn klanten leer. Het betekent allereerst dat mensen jouw bedrijf moeten leren kennen. Meestal spreekt dat wel voor zich: bij een bedrijf dat je niet kent kun je ook geen klant worden. Zodra iemand bijvoorbeeld een blog of een bericht op social media van jou leest, leert die persoon jouw bedrijf kennen. Daarmee is de eerste stap dus gezet.

De tweede stap is vaak een wat grotere uitdaging. Want die betekent dat je jezelf moet laten zien als de persoon achter je bedrijf. Voor mij is dat nu iets dat ik vrijwel dagelijks doe, maar dat is niet altijd zo geweest. In eerste instantie realiseerde ik me helemaal niet dat mensen online niet alleen mijn waardevolle tips wilden zien, maar ook mij als persoon achter het bedrijf wilden leren kennen. En toen ik het eenmaal wel besefte vond ik het behoorlijk spannend om meer over mezelf te schrijven en van mezelf te laten zien.

De derde stap, het opbouwen van vertrouwen, gebeurt meestal vanzelf als jij langere tijd waardevolle content maakt voor de mensen die jouw bedrijf online volgen. Hoe meer ze van je lezen, van je horen, van je leren of over je te weten komen, hoe sterker de vertrouwensband wordt tussen jou en je potentiële klant. Het betekent dat je consequent moet zijn, dat je bijvoorbeeld elke week of elke twee weken een nieuw blogartikel schrijft. Of je daar nu wel of geen zin in hebt of wel of niet inspiratie voor hebt. Juist het hebben van een vast ritme zorgt voor vertrouwen.

Content in verschillende vormen

Content waarmee je de know-like-trust factor opbouwt kun je maken in verschillende vormen. Eentje daarvan is het schrijven van teksten. Maar je kunt ook gesproken content maken of content waarbij je zelf zichtbaar bent op beeld. Zelf maak ik gebruik van al deze contentvormen. Ik vertel hieronder hoe je met elk van deze vormen van content een klik maakt.

Geschreven content

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een blog. Of aan een nieuwsbrief of de berichten die je op Facebook en Instagram schrijft. Als je een beetje makkelijk schrijft, is het zeker een aanrader om te bloggen. Veel mensen houden van lezen. En de waarde die jij in je blogs deelt kunnen ze meestal in een paar minuten tot zich nemen.

Hoe maak je met geschreven content een klik met je lezers? Mijn ervaring is dat twee elementen daarin belangrijk zijn en dat het ene niet zonder het andere kan. Het eerste element is waarde geven. Zorg dat je lezer iets van jou leert of door jou geïnspireerd raakt. Bijvoorbeeld door een waardevolle tip te geven

Het tweede element is dat je jouw tekst persoonlijk maakt. Vertel bijvoorbeeld over je eigen ervaringen met de tip die je geeft, verwerk een persoonlijke anekdote in je tekst of kies een heel eigen schrijfstijl. Zo krijgt je lezer niet alleen waarde van jou, maar leert hij of zij ook jou als schrijver van de tekst beter kennen.

Toen ik in mijn teksten alleen maar waarde deelde, en nooit iets persoonlijks, kreeg ik een handjevol klanten. Toen ik ook meer over mezelf ging vertellen, groeide dat aantal klanten vijf keer zo snel.

Gesproken content

Sinds een paar maanden heb ik mijn eigen Ik help jou online Podcast. Ik was al langere tijd fan van podcasts en nu ik er zelf ook eentje heb ben ik helemaal enthousiast. Een podcast is een soort radio-uitzending waarin jij een verhaal vertelt aan jouw luisteraars of waarin je iemand interviewt.

Als je podcasts maakt bouw je een band op door de waarde die je in jouw uitzendingen deelt en door de manier waarop jij dingen vertelt. Door te luisteren naar jouw stem heeft jouw podcastluisteraar heel direct en best wel persoonlijk contact met jou.

Ik begin mijn podcastafleveringen meestal met een zogenaamd ‘praatje pot’. Dat is een term die ik uit de journalistiek heb geleerd. Dat betekent dat je eerst een beetje over dagelijkse dingen kletst die nu in jouw leven spelen voordat je begint met het eigenlijke onderwerp van je podcast. Hierdoor leert jouw luisteraar jou als maker van de podcast beter kennen en ontstaat er in combinatie met de waarde die je deelt (wel of niet) een klik.

Videocontent

Tot slot is er nog de content die je maakt op video. Als jij daarbij zelf in beeld bent, is het de meest krachtige content die je online kunt maken. Jouw kijker ziet jou immers, ziet je bewegen, hoort waar je enthousiast over bent, enzovoort. Waar je bij lezen je ogen nodig hebt en bij luisteren je oren, gebruik je die twee allebei wanneer je kijkt naar video’s. Daardoor maken kijkers van video’s twee keer zo makkelijk een klik met je.

Betekent dit dan dat je als ondernemer sowieso video’s moet gaan maken? Dat vind ik niet. Ik ben er een groot voorstander van dat je de contentvormen maakt die passen bij jou. Waarbij jij je het meest op je gemak voelt, zodat je daarin het beste van jezelf kunt geven.

Wil je toch video gaan inzetten, maar vind je dat tegelijk spannend? Maak het dan eerst klein voor jezelf. Bedenk dat er de eerste keer waarschijnlijk nog niet zo veel mensen naar jouw video gaan kijken en dat je dus de kans hebt om het rustig uit te proberen.

Wat bij mij ook helpt is dat ik besloten heb dat de mensen die fan of volger zijn van mijn bedrijf mijn video’s altijd leuk vinden. Vindt iemand mijn video’s minder leuk, dan was dat toch al niet iemand die in mijn doelgroep paste. Sinds ik deze omslag in mijn gedachten heb gemaakt is het veel makkelijker geworden om op video zichtbaar te zijn.

Kies jouw contentvormen

Al met al is het belangrijker dat je één contentvorm kiest die jij zo goed mogelijk gaat inzetten voor je bedrijf, en dat je daarmee zowel aan know, like als trust gaat werken, dan dat je met alle drie soorten content iets wilt doen. Bedenk dus welke vorm van content het allerbeste past bij jou en doe die op je allerbest.

Rimke de Groot is online marketingcoach bij Ik help jou online. Is schrijven en bloggen de contentvorm die het beste past bij jou? Download dan hier het gratis e-book van Rimke met 52 toptips om blogs te schrijven die klanten trekken.

Een reactie plaatsen