Digitale toegankelijkheid: tips voor ondernemers

Simpel en snel digitale toegankelijkheid toepassen in je online marketing

  • Vraag je je af wat digitale toegankelijkheid is?
  • Weet je al wel dat je eigenlijk iets moet doen met digitale toegankelijkheid?

  • Wil je op een makkelijke manier iets doen met digitale toegankelijkheid in je communicatie?

 

Dan heb ik tips en uitleg om met kleine aanpassingen, aanvullingen en dingen die je kunt laten toch je online communicatie toegankelijk te houden.

 

Digitale toegankelijkheid, misschien heb je er al eens wat over gehoord of gelezen. Maar weet je ook al wat je kunt doen en wat je kunt laten om toegankelijk te zijn en blijven in je online communicatie en marketing?

In mijn toolkit met toegankelijkheidstips krijg je tips, maar vooral ook uitleg over de dingen die je kunt doen in je berichten op social media, je nieuwsbrief en op je website.

 

De toolkit is nog in ontwikkeling. Wat er sowieso in aan bod komt is:
– Uitleg over alt-tekst en hoe je hiermee kunt zorgen dat al je afbeeldingen ook ‘zichtbaar’ ijn voor blinden en slechtzienden
– Wat je kunt doen om je video toegankelijk te houden voor blinden en slechtzienden
– Wat je maar beter niet kunt doen op social media als je wilt dat je tekst gelezen kan worden door blinden en slechtzienden.

 

Een mooi voorbeeld van een bedrijf waarbij je niet meteen denkt aan toegankelijkheid voor blinden en slechtzienden is een autoverhuurder.

Je denkt vast “blinden en slechtzienden mogen of kunnen geen autorijden, dus waarom zou een autoverhuurder een toegankelijke website moeten hebben?” Terwijl blinden en slechtzienden vaak wel een auto kunnen huren voor iemand anders.

Denk maar aan een slechtziende of blinde secretaresse die voor haar baas een auto moet regelen, een slechtziende moeder die meehelpt op de basisschool van haar kinderen en een bus moet regelen voor een schoolreisje of iemand die voor de vriendengroep het vervoer regelt voor een dagje of weekend weg.

Marrit Portretfoto

Zelf ben ik slechtziend. Ik zie nog zo’n 30 % en kan plaatjes nog net zien, maar vaak zie ik alsnog niet goed wat erop staat. Ook afbeeldingen met veel tekst kan ik niet goed lezen. Ik lees veel berichten op social media en websites met VoiceOver op mijn telefoon of een schermlezer op mijn laptop zodat alles wordt voorgelezen. Dankzij goede omschrijvingen van afbeeldingen krijg ik ook mee wat er op plaatjes staat.

Ervaringen van deelnemers aan de workshop alt-tekst invullen voor blinden en slechtzienden

Zeer heldere uitleg

Dankzij deze workshop ben ik mij veel meer bewust van de reden waarom er ALT teksten zijn. Het is heel belangrijk om ze goed in te vullen en niet om beter gevonden te worden door Google, maar om niemand uit te sluiten! Marrit geeft zeer heldere uitleg en na het volgen van de workshop weet je precies hoe, waar en welke ALT teksten je zou moeten plaatsen.

Patricia Zoer

Leerzaam en een eyeopener!

Leerzaam en eyeopener over ALT-tekst. Tot op dit moment niet gebruikt, nu had ik ook geen flauw idee wat daar dan moest komen staan ????. Met de workshop van Marrit snap ik nu wat de tekst is en wat het voor jouw website doet. Maar vooral voor ‘die specifieke lezer’. Heb je ook geen idee of hulp nodig? Schuif dan zeker aan bij een workshop van Marrit.

Anita Zandstra

Heldere uitleg van Marrit

Als webdesigner was ik al op de hoogte van het nut van alt-teksten op websites. En dan niet alleen voor Google, maar ook voor toegankelijkheid via schermlezers. Maar het was voor mij nieuw om te zien hoe je alt-teksten kan toevoegen op Facebook, Instagram en andere LinkedIn. De heldere uitleg van Marrit maakte het helemaal af.

Margriet Ravensbergen

Nu weet ik ook waarom alt-teksten zo belangrijk zijn!

Ik wist wel dat Alt teksten belangrijk zijn en ik heb zo ook altijd ingevuld. Maar na het volgen van de workshop van Marrit Postma weet ik ook waarom ze zo belangrijk zijn. Ik vind het ineens ook veel leuker om ze in te vullen en om de juiste woorden te zoeken. Wat nieuw voor mij was is de teksten invullen op Facebook en Instagram. Marrit heeft dit heel duidelijk uitgelegd.

Griet Bajlo van Eeckhaut

Voor wie is deze toolkit interessant?

P

Zzp’ers/ondernemers die hun eigen website vullen met tekst en afbeeldingen en hun eigen marketing doen op social media

P

Websitebeheerders

P

Virtual assistenten die social mediakanalen beheren voor anderen en hun eigen marketing doen

P

Communicatieprofessionals en marketeers (zelfstandig of werkzaam in een groter bedrijf)

P

En ook als jij regelmatig afbeeldingen plaatst op social media is deze workshop interessant voor jou.

Praktisch 

 

Op dit moment werk ik aan de toolkit met alle tips en handige uitleg hoe je snel en simpel je online communicatie en marketing toegankelijk houdt voor blinden en slechtzienden, maar er zitten ook tips bij om je communicatie voor andere doelgroepen met een beperking toegankelijk te houden. Je kunt je nu al wel aanmelden voor de interesselijst met het formulier hieronder.









Pin It on Pinterest