PILOT online training ‘Content toegankelijk(er) maken’

Wil jij ook graag dat alles wat jij deelt op internet door iedereen gelezen, gezien en gehoord kan worden?
In een wereld waarin online communicatie een steeds grotere rol speelt is het wel zo fijn als iedereen je communicatie-uitingen ook kan lezen. We leven in een tijd en een maatschappij waarin iedereen mee mag en wil doen. Maar kan ook iedereen je content meekrijgen?

Wellicht krijg en stuur jij ook dagelijks e-mails, scroll je op social media en bezoek je websites. Allemaal content die op je afkomt. Maar heb je al eens bedacht of die content ook voor iedereen goed te lezen is? Of iedereen meekrijgt wat er staat, te zien of te horen is?
Veel speciale lettertypes of kleurencombinaties zijn niet goed te zien voor mensen met een visuele beperking. Audio bij je video of in een podcast is niet altijd even goed te horen en verstaan voor mensen die slechthorend of doof zijn.

Wist je dat…

  • Er zo’n 350.000 mensen in Nederland zijn met een visuele beperking, van helemaal blind tot slechtziend?
  • En dat er zo’n 1,5 miljoen mensen doof of slechthorend zijn?
  • Iedereen het eigenlijk prettig vindt als teksten begrijpelijk zijn, zonder ingewikkelde woorden?

Als je zelf geen mensen met een beperking in je omgeving hebt sta je niet zo snel stil bij (digitale) toegankelijkheid. Pas op het moment dat je zelf een beperking hebt of in gesprek komt met iemand met een beperking kom je erachter wat er allemaal lastig is als je een beperking hebt.

Ook mensen met een beperking willen toegang tot informatie, mee kunnen doen. Ze staan midden in het leven, doen boodschappen, gaan uit, sporten, werken in een bedrijf of zijn ondernemer. En zo midden in het leven is iemand met een beperking ook een potentiële klant van jou. Als ondernemer en contentmaker heb jij dus ook iets aan toegankelijke content. Met jouw berichten op het internet wil je immers klanten trekken. En als die informatie toegankelijk is bereik je weer meer potentiële klanten.

Maak je content toegankelijk

In mijn online training leer ik je naar je content kijken door de bril van de mensen met een beperking. Je ziet wat er mis kan gaan bij het maken van content, maar ook wat je kan doen om je content toegankelijk te maken en te houden.

Na deze training weet jij wat je moet doen met je berichten op social media, je website en je nieuwsbrieven zodat je geen mensen met een beperking buitensluit van jouw informatie. Meer mensen kunnen je informatie lezen, bij jou kopen of weer andere mensen doorverwijzen naar jou.

Wat leer je?

  • Waarom het belangrijk is om je communicatie-uitingen toegankelijk te maken en te houden.
  • Hoe je ervoor kunt zorgen dat je content, al je berichten, video’s, podcasts, afbeeldingen en dergelijke toegankelijk is.
  • Wat je NIET moet doen met je content, zodat je berichten toegankelijk zijn.
  • Hoe je een goede alt-tekst schrijft en waar je die invult (ook handig voor de SEO).
  • Hoe je zelf snel en simpel een podcasttranscript maakt, zodat je podcast ook leesbaar is (ook handig voor de SEO).
  • Hoe je je teksten helder en duidelijk houdt, zodat iedereen begrijpt wat je te vertellen hebt.
  • Wat je kunt doen om je video’s toegankelijk te maken, niet alleen voor doven en slechthorenden, maar ook voor blinden en slechtzienden.
  • Handige tips en tools om aan toegankelijke content te werken.

Voor wie is deze online training interessant?

  • Zzp’ers en ondernemers die hun eigen website vullen met tekst en afbeeldingen en hun eigen marketing doen op social media
  • Virtual assistenten die social mediakanalen beheren voor anderen en hun eigen marketing doen
  • Communicatieprofessionals en marketeers (zelfstandig of werkzaam in een bedrijf)
  • Websitebeheerders, webbouwers, webdesigners
  • Tekstschrijvers
  • Contentmakers
  • Social media-managers
  • Webshopeigenaren
  • Medewerkers communicatie en marketing

Bij wie volg je deze training?

Marrit

Ik ben Marrit Postma. Sinds mijn twaalfde ben ik slechtziend door de oogziekte LOA/LHON. Ik zie zo’n 30% en heb vooral veel goed contrast nodig. Denk dan vooral aan zwarte letters op een witte achtergrond. Ik zie een zwarte pen op een witte tafel of een lichtgrijs tafellaken prima liggen, maar een grijze lantaarnpaal op een grijze stoep met een grijze lucht erachter vaak totaal niet.

Na een jaar op de communicatie-opleiding en een cursus tekstschrijven begon ik in 2015 als zelfstandig ondernemer. Ik begon met teksten schrijven, teksten corrigeren en geef sinds 2020 ook workshops over alt-tekst. Want alt-teksten zijn er om afbeeldingen toegankelijk te maken voor blinden en slechtzienden. Het begon ermee dat ik als ondernemer ook wel eens diensten van andere ondernemers wil afnemen of hun berichten op social media wil kunnen lezen. Maar als die informatie niet toegankelijk is word ik geen klant. En dat is toch zonde, dat je klanten mist, enkel omdat je ontoegankelijk communiceert?

Ik leer je graag hoe jij je content toegankelijk kan maken. Als ondernemer, contentmaker, maar vooral ook ervaringsdeskundige laat ik graag zien wat je allemaal kan doen om het mij en zoveel anderen een stukje makkelijker te maken.

Een opmerking als ‘Mijn klanten hebben geen visuele of auditieve beperking’ moet je bij mij niet maken. Want mensen met een beperking zijn ook gewoon mensen. Zo heb ik kinderen, waarvoor ik ook van alles moet regelen, doe ik boodschappen, doe ik aan yoga, wandel ik graag, reis ik met het openbaar vervoer, doe ik veel aan persoonlijke ontwikkeling en als ondernemer heb ik ook een website bij te houden, samenwerkingen met andere ondernemers en ga ik graag naar netwerkbijeenkomsten.

In al deze rollen heb ik ook te maken met marketingboodschappen en informatie van anderen die wel of niet toegankelijk is.

Pilot

Tijdens het ontwikkelen van deze online training doe ik een pilotronde. Dat betekent dat je elke keer als er een nieuw onderdeel van de training online komt een mailtje krijgt en als eerste de online training doorloopt. Ik vraag je om feedback en een recensie van elk onderdeel. Met de feedback kan ik verbeteringen doorvoeren en de recensies kan ik gebruiken voor de aanbodpagina en verdere marketing voor deze online training.

Je houdt toegang tot de online omgeving en krijgt updates en nieuwe tips als ik deze toevoeg aan de online training.

Doe niet mee aan de pilotronde als:

  • het je niks kan schelen dat mensen met een beperking je communicatie niet meekrijgen
  • je er niet tegen kan dat de online training nu nog niet compleet is en je moet wachten tot de volgende thema’s online staan
  • je toch niks gaat doen met de informatie die ik met je deel

Praktische informatie pilotronde:

Startdatum: We zijn gestart op 6 november 2023, maar je kunt nog in de pilotronde instappen t/m 6 december 2023.
Pilotprijs: 69 euro* exclusief 21% btw

*heb je eerder de workshop alt-tekst bij mijn gevolgd? Dan krijg je een kortingscode.

Ervaringen van mensen die een workshop over alt-tekst (ook een onderdeel in deze training) bij mij hebben gevolgd:

Heel nuttig om van een ervaringsdeskundige te horen wat wél en niet werkt

Als fonds vinden we het belangrijk om voor iedereen toegankelijk te zijn, ook online. De workshop was heel nuttig omdat deze door een ervaringsdeskundige werd gegeven. Veel informatie is wel online te vinden, maar nu kon ik heel concrete vragen stellen aan de hand van praktijkvoorbeelden om te leren wat wél en niet werkt. Dat was voor mij de grootste meerwaarde van de workshop, dank Marrit!

Nicolien van der Veer

Tevreden? Jazeker!

Behalve een vriendelijk en zeer toegankelijk persoon is Marrit bijzonder goed in het uitleggen van de noodzaak van alt-teksten en dus de noodzaak voor toegankelijke informatie voor iedereen. Ze gaf onze studenten (bachelor cultuur erfgoed) een online sessie waarbij ze inging op concrete toepassingen en ons ook meenam in de leefwereld van mensen met een visuele beperking. Tevreden? Jazeker!

Mirjam Sneeuwloper

Heldere uitleg van Marrit

Als webdesigner was ik al op de hoogte van het nut van alt-teksten op websites. En dan niet alleen voor Google, maar ook voor toegankelijkheid via schermlezers. Maar het was voor mij nieuw om te zien hoe je alt-teksten kan toevoegen op Facebook, Instagram en andere LinkedIn. De heldere uitleg van Marrit maakte het helemaal af.

Margriet Ravensbergen