Checklist voor een goede samenwerking met een tekstcorrector

door | 3-12-2020 | Ondernemen, Schrijftips | 0 Reacties

Marrit kijkt naar laptop

Sta jij op het punt om te gaan samenwerken met een tekstschrijver of tekstcorrector? Vaak krijg je dan al vragen van de tekstprofessional, maar een goede voorbereiding is het halve werk. Daarom geef ik je in dit blog tips en een checklist met dingen waar je aan kunt denken als je gaat starten met een samenwerking met een tekstschrijver of tekstcorrector.

Binnen communicatie kennen we de briefing. Een goede briefing is niet meer dan een instructie met informatie en aanwijzingen om aan een opdracht te kunnen beginnen. Het gaat er vooral om dat je kort en krachtig kunt beschrijven wat je verwacht van de communicatieprofessionals. Na een goede briefing zijn de wederzijdse verwachtingen helder.

Spelregels in het kort:

  • Maak kennis met elkaar
  • Ken de lezer van je teksten
  • Spreek deadlines af

Zelf probeer ik vaak even een kennismakingsgesprek in te plannen met nieuwe klanten. Zo leren we elkaar kennen en ik vooral de klant, het bedrijf en de achtergrond bij de teksten die ik mag gaan controleren, aanpassen of schrijven. Overweeg jij ook om samen te gaan werken met mij of een andere tekstprofessional? Denk dan in ieder geval even na over onderstaande punten.

Wil je teksten laten schrijven of controleren?

Weet je al of je nieuwe teksten wilt? Bijvoorbeeld voor je website, nieuwe blogs of een weggever zoals een e-book of een checklist? En ga je die teksten zelf schrijven of laat je ze schrijven door een tekstschrijver?

Er is een verschil tussen zelf je teksten schrijven en ze nog laten controleren door een tekstcorrector en het uitbesteden van het hele schrijfproces. Als je zelf je teksten schrijft kun je zelf zorgen dat alle informatie die je erin wilt verwerken er ook in komt. Wanneer je het schrijven uitbesteed moet de tekstschrijver wel de juiste informatie van je krijgen of weten waar hij of zij naar moet zoeken om een goede tekst te schrijven.

Zelf werk ik graag met ondernemers die hun teksten zelf schrijven en ze nog door mij laten aanpassen of verbeteren. Bij de een moet er nog wat ingekort worden, bij de ander verander ik wat aan de zinsbouw en weer anderen maken alleen af en toe een foutje dat ik verbeter.

Moet er gedacht worden aan SEO?

Als je weet of je je tekst laat schrijven of enkel controleren kun je ook bedenken of je extra naar SEO, zoekwoordenoptimalisatie, laat kijken. Tijdens een tekstcorrectie kan ik dat ook doen als ik weet welke woorden het belangrijkste zijn.

Wie ben je en wat doe je?

Voor een tekstschrijver en tekstcorrector is het goed om te weten wie er achter de tekst zit. Vertel dus wie jij bent en wat je doet. Meestal kan dit al in een kennismakingsgesprek of wanneer je een offerte aanvraagt. Denk bijvoorbeeld aan: Ik ben Mirjam en ik help als coach vrouwen met het beter inrichten van hun werk-privé balans tijdens een 3-maandentraject. Met deze samenvatting weet ik al wat jij doet, in welke vorm en zelfs al voor wie.

Vertel eventueel ook wat je doel is met de teksten. Bij een langere samenwerking kan het doel van de teksten verschillen van tekst tot tekst. Met een salespagina wil je je product of dienst verkopen, maar met een over mij-pagina wil je de lezer kennis laten maken met jou. Met blogs werk je vaak aan de know-like-trust factor, dus ook het kennismaken en vertrouwen krijgen in jou en jouw kennis. Elk heel verschillende doelen die wel belangrijk zijn om te weten.

Ken je doelgroep

Tijdens het kennismaken vertel je vaak al even wie je helpt. Toch is het voor een tekstprofessional goed om te weten wie de uiteindelijke lezer van de tekst is. Dit heeft namelijk ook invloed op de stijl van de tekst en woordkeuze. Kinderen spreek je heel anders aan dan ouderen en alles daartussenin varieert ook weer met het opleidingsniveau en de persoonlijke situatie.

Denk aan:

  • Mannen of vrouwen of allebei
  • Zakelijk of persoonlijk (ondernemer of particulier) en is het bij zakelijk een klein of groot bedrijf?
  • Is de gezinssituatie interessant?
  • Interesses, eventueel hobby’s en vrije tijd

Zo heb ik eens een werkboek voor kinderen gecontroleerd, maar ook de handleidingen die naar ouders en leraren gingen. Daar zit al meteen een verschil in de stijl en woordkeuze. Ik controleer ook blogs en berichten voor social media die alleen interessant zijn voor ondernemers die al interesse tonen in de diensten en producten. Dan weet je dat ze de woorden die gebruikt worden al kennen, bij mensen die net kennismaken met je dienst of product kies je toch sneller voor makkelijkere en toegankelijkere woorden die meteen duidelijk zijn en probeer je vaktaal te vermijden.

Lees ook dit blog over kiezen tussen je/jij of u als aanspreekvorm van je lezer.

Duidelijke afspraken

Maak duidelijke afspraken. Spreek af wanneer jij informatie aanlevert waarmee de tekstschrijver aan de slag kan als het om nieuwe teksten schrijven gaat. Maar denk bij duidelijke afspraken ook aan wat er wel en niet bij de opdracht hoort. Wil je bijvoorbeeld regelmatig even overleggen door te videobellen? Spreek dan af wanneer je dat doet. Kom je tussendoor met extra klussen? Spreek dan af of dit voor hetzelfde tarief gaat of voor een extra tarief. Bij mij kun je bijvoorbeeld de strippenkaart gebruiken voor je blogs, berichten voor social media en andere teksten tot ongeveer 1500 woorden. Maar kom je met een e-book van 4000 woorden, dan kun je daarvoor gebruikmaken van een projectprijs.

Tijd en planning

Bij duidelijke afspraken hoort ook een deadline en planning. Wil jij wekelijks of juist maandelijks je blog laten controleren? Wil je je e-book binnen 2 dagen terug of krijg ik daar de hele week voor of misschien zelfs wel langer? Wil je tussentijds iets van mij horen over je klus of wacht je tot de deadline? En ben je tussentijds bereikbaar voor overleg over woordkeuze of wanneer informatie onduidelijk is?

Hoe duidelijker en helderder de afspraken zijn, hoe sneller je tekst weer klaar is.

Korte checklist

Hieronder nog eens alle punten waarover je na kunt denken voor een goede samenwerking met een tekstschrijver of tekstcorrector.

  • Heb je een tekstschrijver of een tekstcorrector nodig?
  • Wie ben jij, wat doe je en voor wie doe je dat?
  • Wie is je doelgroep?
  • Spreek je je lezer aan met je/jij of u?
  • Maak duidelijke afspraken
  • Lever je informatie op tijd aan
  • Spreek deadlines af

Wil je jouw teksten door mij laten controleren? Kijk dan eens bij tekstcorrectie voor meer informatie of neem meteen contact met mij op.

Tekst- en taaltips in je mailbox
Wil je weten wanneer er een nieuwe blog online staat en handige en leuke  taaltips in je mailbox? Schrijf je dan hieronder in voor mijn tekst- en taaltips.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest