Contentplan in een handomdraai

Contentplan gebruiken als zzp’er? Dat kan zeker!

Als je veel berichten en blogs wilt maken voor de marketing van jouw bedrijf kan het handig zijn om een contentplan te maken. Content is een verzamelwoord voor alle dingen die je op social media en je website plaatst, zoals tekst, afbeeldingen en video. Maar meestal heb ik het over teksten. Zelf gebruik ik ook een contentplan om overzicht te houden op de marketing. Ik zal in dit blog vertellen hoe ik het aanpak en geef je tips hoe jij ook een contentplan kunt maken. Maar probeer vooral je eigen manier te vinden, zodat je het jezelf zo makkelijk mogelijk kunt maken om niet teveel tijd aan je marketing te besteden.

Wat is een contentplan?

Een contentplan is eigenlijk niet meer dan een overzicht waarin je noteert wat je wanneer wilt plaatsen en op welk kanaal (blog, nieuwsbrief, Facebook, LinkedIn, Instagram, et cetera). Veel mensen maken dit in Excel, maar je zou dit ook in tabellen in word kunnen maken of op papier kunnen uitwerken. Een klein lijstje met de weeknummers en het onderwerp dat je in die week wilt behandelen in je marketing is al een contentplan. Je plant immers je content hiermee. Het kan dus van heel minimaal naar heel uitgebreid.

Als je op internet zoekt naar contetnplannen krijg je vaak hele uitgebreide versies die worden gebruikt op communicatie-afdelingen van grote bedrijven. Daar moeten vaak verschillende taken verdeeld worden over verschillende medewerkers en soms ook weer uitbesteed worden aan externe partijen zoals freelancers en kleine marketingbedrijven. In deze plannen gaat het vaak over tussentijdse deadlines en terugkoppelmomenten en staat ook bij wie welke informatie moet worden gevraagd. Als zzp’er heb je niet zo’n groot plan nodig, omdat je vaak zelf alle informatie al hebt en zelf ook je marketing uitvoert of in ieder geval in gang zet voor je het uitbesteed.

Contentplan maken als zzp’er

Als zzp’er is het goed om niet te veel te willen doen. Je zou natuurlijk alle social media kunnen uitkiezen om te gaan gebruiken en daarnaast elke week kunnen bloggen en ook nog wekelijks een nieuwsbrief kunnen versturen, maar dat is wel erg veel om bij te houden. Als je dit allemaal echt goed wilt doen, heb je waarschijnlijk geen tijd meer voor het werk wat je eigenlijk doet als zzp’er. En om nu als boekhouder, webbouwer of coach de hele dag bezig te zijn met je marketing is ook niks, toch?

Kies dus eerst voor jezelf welke kanalen je wilt gebruiken en hoeveel je hieraan wilt doen. Zo plaats ik 1 keer in de twee weken een blog en verstuur ik dan ook meteen een nieuwsbrief. Ik plaats 3 tot 5 keer per week een bericht op Facebook en probeer nu ook LinkedIn op te pakken, maar dat zit nog niet echt in het systeem bij mij. Je zou ook kunnen kiezen voor een combinatie van Facebook en Instagram met daarbij 1 keer per maand een blog en nieuwsbrief. Als het voor jou maar haalbaar is.

Van keuzes naar plan

Als je eenmaal je keuzes hebt gemaakt kun je een plan maken. Zelf heb ik twee documenten die ik gebruik. Het ene document is een overzicht van de dagen waarop ik een blog wil plaatsen met daarachter het onderwerp van de blog. Ik probeer ze altijd een beetje op elkaar te laten aansluiten qua onderwerp, dus ging het de vorige keer nog over je schrijfvoornemens en schrijfdoelen van dit jaar waarmaken, gaat het nu over het maken van een contentplan waardoor je die schrijfdoelen kunt gaan uitvoeren. In zo’n overzicht met alleen de blogs zie je dan ook meteen of alles op elkaar aansluit. Ik houd ook rekening met bepaalde dingen die ik in het jaar wil gaan behandelen. Wil ik bijvoorbeeld rond de feestdagen speciale tips geven, dan plan ik dat nu al in, zodat ik weet dat ik dan niet nog een ander onderwerp erbij moet halen.

Mijn tweede document is het contentplan voor Facebook. Eigenlijk heb ik deze weer in meerdere documenten gesplitst, want ik maak deze per maand. Ik heb een tabel gemaakt met in de eerste kolom de datum (bijv. maandag 3 februari, dinsdag 4 februari, et cetera) en in de tweede kolom het bericht van die dag. Daarnaast he bik nog een derde kolom waarin ik afbeeldingsuggesties noteer voor mijn VA, zodat zij de afbeelding erbij kan maken of bewerken. Dit document gebruiken mijn VA en ik samen, zodat ik alleen maar de berichten hoef uit te schrijven en zij ze voor mij kan inplannen op Facebook en ze verschijnen op de dag waarop ik dat wil. Het bespaart mij tijd, omdat ik alleen maar in één keer allerlei teksten hoef te schrijven.

Een andere vorm voor het contentplan voor Facebook is een tabel met bovenaan de dagen van de week en daarbij een rubriek die je elke week op die dag wilt behandelen. Dan kun je daaronder ook weer van elke dag het bericht invullen. Zo heb ik elke vrijdag een taalvraag en elke maandag een taaltip die daarop aansluit. In deze vorm zie ik meteen of ik alle taalvragen en taaltips heb gemaakt. Misschien ga ik deze vorm binnenkort ook weer eens proberen, om te zien welke vorm overzichtelijker is voor mij en mijn VA.

Voordelen van een contentplan:

  • Je kunt er makkelijk in samenwerken met bijvoorbeeld een VA of anderen. In een groot bedrijf wordt hij sowieso al gebruikt voor de samenwerking met andere medewerkers.
  • Je houdt overzicht over je content, wanneer wil je welke onderwerpen behandelen?
  • Je bespaart tijd, want je kunt in een half uur of uur al berichten voor een week of misschien een maand bedenken en uittypen. Soms kun je er ook een dagdeel voor uittrekken, bijvoorbeeld elke laatste vrijdagmiddag van de maand de content voor de volgende maand uitwerken.
  • Je kunt je verschillende berichten op elkaar aan laten sluiten. Bijvoorbeeld wanneer je een vraag stelt op Facebook, de dag erna tips geven bij dat onderwerp en later die week ook een blog schrijven met meer uitgebreide informatie en tips over dat onderwerp.
  • Als je je contentplan goed bewaart, heb je een archief met berichten die je nog eens kunt hergebruiken. Ik sla mijn taaltips bijvoorbeeld nog eens op in een apart document met daarbij het onderwerp en de taalvraag, zodat ik snel kan zoeken en eens een tip kan herhalen. Voordeel hiervan is voor mij ook dat ik klanten vaak snel een extra uitleg kan sturen als ik zie dat ze vaak fouten maken met bepaalde onderwerpen. Nog een keer tijdswinst dus. 😉

Nog een aantal dingen om aan te denken bij het maken van je contentplan:

  • Wanneer wil jij zelf dingen gaan organiseren?
    Denk dan aan workshops, evenementen, trainingen, webinars, et cetera. Maak voor jezelf een overzicht van deze dingen op een kalender of op een groot papier.
  • Op welke dagen wil je inhaken? Bijvoorbeeld feestdagen, maar ook andere feestelijkheden, periodes in het jaar, zoals de seizoenswisselingen of (school)vakanties. Zet deze ook op een kalender of groot vel papier.
  • Bedenk hoe ver voor een periode, feestdag of evenement van jezelf je al wilt beginnen met schrijven hierover, begin bijvoorbeeld zo’n 5 weken van tevoren met het geven van tips en werk langzaam toe naar je verkoopmoment of event. Markeer deze periode ook in je kalender of op je vel papier.

Gebruik jij een contentplan en vind je dat handig? Of heb je iets aan mijn tips? Ik ben benieuwd naar je reactie, dus laat die hieronder gerust achter.

Plaats een reactie