Een nieuw jaar betekent vaak ook weer goede voornemens en doelen voor jezelf en je bedrijf maken. Heb jij voor jezelf besloten om meer te gaan schrijven voor je bedrijf? Maak dan van je voornemens ook echt doelen en een goed plan. Want met alleen het voornemen ga je er niet komen en heb je aan het eind van het jaar weer een teleurstelling. Met een goed plan en een goede uitvoering kun je in december weer goed terugkijken op het jaar en heb je hopelijk ook alles voor elkaar gekregen wat je zo graag wil doen.

Schrijfvoornemens

Schrijfvoornemens voor je bedrijf kunnen heel divers zijn. Je kunt bijvoorbeeld meer berichten voor social media willen schrijven, (meer) gaan bloggen, of (weer) nieuwsbrieven gaan versturen. Daarnaast kun je ook nog de teksten van je website (her)schrijven of optimaliseren. Weet wel dat je niet alles tegelijk kunt doen, ook al heb je nu nog heel veel energie, zo aan het begin van een nieuw ‘leeg’ jaar. Je agenda is zo weer gevuld met afspraken en werk voor klanten, (netwerk)bijeenkomsten, trainingen en je privé-afspraken. Waar wil je dan nog de tijd vandaan halen om te gaan schrijven? En gaat het je dan nog wel lukken om alles te doen wat je wilt doen? In deze blog geef ik je een aantal stappen waar je aan moet denken om jouw schrijfvoornemens ook uit te laten komen.

Maak afspraken met jezelf

Dit is misschien wel het belangrijkste om te doen. Alleen roepen dat je een voornemen hebt werkt vaak niet. We roepen vaak genoeg dat we meer gaan sporten, gezonder gaan leven en meer rust en ontspanning willen, maar gaan we dit ook echt doen of blijft dat bij roepen? Zo werkt het ook met onze ondernemersdoelen, we kunnen wel iets roepen, maar wat we gezegd hebben kunnen we weer vergeten.

Als we concrete afspraken met onszelf (of met anderen) maken is het makkelijker om ermee aan de slag te gaan. Schrijf bijvoorbeeld voor jezelf op hoeveel je wilt gaan doen aan schrijftaken. Denk dan aan het schrijven van berichten voor social media, het schrijven van blogs en nieuwsbrieven en eventueel het (her)schrijven van de teksten van je website. Heb je dit allemaal op een rijtje? Kijk dan hoeveel je van elk wilt gaan doen of wanneer. Wil je bijvoorbeeld ergens dit jaar je website checken en eventueel herschrijven? Kijk dan wanneer je daar ook echt de tijd voor hebt, bijvoorbeeld in een periode dat je weinig klanten helpt. Wil je elke week een blog en nieuwsbrief schrijven of elke 2 weken? Of misschien maandelijks? Noteer dit ook. Doe hetzelfde voor je social media. Bijvoorbeeld elke dag of 3 keer per week een bericht schrijven voor Facebook/LinkedIn.

Bijvoorbeeld:

– 1 x per 14 dagen een blog plaatsen

– 1 x per 14 dagen een nieuwsbrief versturen
– 3 tot 5 keer per week een bericht op Facebook
– 1 tot 3 keer per week een bericht op LinkedIn
– In een rustige periode alle websiteteksten bij langs lopen en kijken of ze nog bij me passen

Tip: zet een handtekening onder je afspraken en spreek dit ook echt met jezelf af.

Maak schrijftijd vrij

Afspraken maken is één ding, maar het ook echt gaan uitvoeren is dan de volgende stap. Iets wat je hierbij kan helpen is tijd vrijmaken voor het schrijven. Zet bijvoorbeeld in je agenda wanneer je wilt gaan schrijven aan je berichten voor social media en blog/nieuwsbrief. Je kunt een hele ochtend of middag vrijmaken voor al je content of verspreid door de week een aantal uren. Zo schrijf ik vaak op maandag of vrijdag een deel van mijn berichten voor social media, maar op donderdag een blog en nieuwsbrief. Ook ga ik af en toe een dag buiten de deur werken, bijvoorbeeld in de bibliotheek, een café of een flexibele werkplek die ik dan huur. Daar kan ik me vaak beter concentreren en makkelijker stukken schrijven. Deze tijden spreek ik ook met mezelf af in een weekplanning die ik op vrijdag- of zondagavond maak voor de nieuwe week. Houd wel altijd een slag om de arm, want er kan altijd een kind ziek worden of je wordt zelf ziek. Maar zelfs dan kun je vaak wel weer een nieuwe dag of tijd vinden om te schrijven.

Deel je doelen

Laat mensen weten wat jij gaat doen. Vertel bijvoorbeeld aan bevriende ondernemers dat je van plan bent de teksten van je website te herschrijven in januari. Misschien vragen ze je er dan halverwege januari wel naar. Of het je lukt, hoe ver je er al mee bent opgeschoten. Of je vertelt aan je volgers op social media dat er elke twee weken een blog aankomt. Dan verwachten ze dat, gaan sommigen er zelfs naar vragen of komen ze met ideeën waarover jij tips kunt geven in een blog.

Evalueer

Evalueer ook elke maand of elk kwartaal of je schrijfdoelen zijn gelukt. Had jij als plan om het eerste kwartaal elke maand te gaan bloggen? Kijk dan na het eerste kwartaal eens of dit gelukt is en of je meer kunt gaan bloggen of het toch bij 1 keer per maand houdt. Bekijk dit voor elk van je schrijfdoelen, is het je gelukt om berichten te schrijven voor social media. Kijk wat je gelukt is en wat je het komende kwartaal of de komende maand anders gaat doen. Evalueren is ook bijstellen van je doelen en tevreden zijn als het gelukt is. Ben je tevreden? Je mag jezelf ook belonen als dat voor jou werkt. 😉

Ontdek je obstakels

Merk je dat het je niet lukt om je schrijfvoornemens ook echt op te pakken? Ontdek dan wat jou tegenhoudt. Ga je andere dingen doen op het tijdstip waarop je wilde gaan schrijven? Ligt het dan aan het tijdstip of aan de plek waar je schrijft? Zijn er te veel afleidingen op die plek? Of word je op  dat tijdstip te makkelijk gebeld? Zorg voor jezelf dat het tijdstip en de plek waar je schrijft niet het probleem worden waarom het niet lukt. Ga als moeder niet schrijven op het tijdstip dat je kinderen steeds in en uit de kamer lopen, want dat leidt alleen maar af. Ga niet in een druk café zitten werken als jij wordt afgeleid door allerlei gesprekken om je heen.

Is jouw obstakel juist dat je geen onderwerpen hebt voor je blogs? Ga dan eerst zitten brainstormen voor een onderwerpenlijst. Is jouw obstakel dat je bang bent voor taalfouten in je blog? Schakel dan iemand in die je blogs naleest en de spelling en grammatica verbetert. Met deze dingen kan ik je overigens ook helpen. Neem contact met mij op via info@woordprikkels.nl als je hulp wilt bij bloginspiratie of het checken van je teksten.

Pin It on Pinterest