Je website, de belangrijkste plek in je marketing

door | 14-05-2020 | 0 Reacties

Marrit achter bureau met laptop

Een website, je hebt er vast een of wilt er een. Tegenwoordig zijn er ook veel ondernemers die beginnen met een Facebookpagina of account op Instagram. Er zijn zelfs ondernemers die denken dat een profiel op social media genoeg is. Waarom zou je nog een website nemen als iedereen al op social media zit? Ik geef je in dit blog een aantal redenen waarom een website toch belangrijk is.

Jouw website is jouw eigen plek

Je website is jouw eigen plek op het internet. Als je berichten plaatst op social media ben je afhankelijk van de baas van die platformen. Er verandert jaarlijks, zo niet maandelijks wel iets aan de algoritmes van de verschillende social media-platformen. De ene keer is het makkelijker om meer bereik te krijgen dan de andere keer. Op jouw website bepaal je zelf wat je laat zien en heb je zelf meer invloed op het bereik van berichten. Je kunt makkelijk een link naar je website doorgeven aan mensen en zo kunnen ze snel jouw informatie zien. Op een Facebookpagina moet je vaak toch nog zoeken anar contactgegevens, terwijl op een website zo geklikt is op een knop ‘contact’.

Op je eigen plekje kun je natuurlijk ook zelf bepalen hoe het eruitziet, net als je eigen huis dat je zelf mag inrichten. Facebook heeft toch al gauw een blauwe balk of blauw logo en bepaalde knoppen op vaste plekken. Op je website kun je je eigen kleuren en logo beter terug laten komen en ook de lettertypes en afbeeldingen zelf bepalen. Heerlijk toch, helemaal zelf iets mogen maken en bepalen?

SEO

SEO betekent zoekmachineoptimalisatie en hoeft niet moeilijk te zijn. Het gaat erom dat je de woorden gebruikt die jouw websitebezoekers ook gebruiken. Maar dit kun je het beste toepassen op je website. Doordat jij vragen die mensen veel stellen in Google beantwoordt op jouw website komen mensne op je website terecht. In Google worden af en toe ook wel berichten van Facebook of LinkedIn getoond, maar je website kun je makkelijker aanpassen (het blijft je eigen plek). Dus wanneer jij merkt dat een andere combinatie van woorden meer gevonden wordt, kun je die weer gaan verwerken op je webpagina’s.

Let hierbij wel op dat je niet een pagina vol met ‘zoekwoorden’ schrijft, maar een leesbare tekst maakt waarin je de woorden verwerkt of gebruikt. Google let ook op leesbaarheid. Ga je hoofd dus niet meteen breken over SEO, maar schrijf liever eerst een lekker leesbare tekst en kijk daarna of de woorden erin staan waarop je gevonden wilt worden.

Lange termijn

Op social media zijn je berichten meestal maar kort te zien. Mensen scrollen vaak niet meer terug naar wat jij vorige week, vorige maand of vorig jaar hebt geschreven. Op je website is alles voor langere tijd goed terug te vinden en lezen. Ook blogs van jaren geleden zijn nog goed terug te vinden in de zoekmachines (daar heb je de SEO weer). Zo zie je maar dat teksten op je website eeuwigheidswaarde hebben tegenover de eendagsvliegen op social media, die het soms net iets langer dan een dag goed doen om gezien en gelezen te worden. Soms doen blogs van een jaar of zelfs twee jaar geleden het nog goed in Google. Maar je kunt ook de links naar je blogs regelmatig nog eens delen op social media of in een nieuwsbrief, waardoor de blogs die je eerder schreef nog steeds waarde hebben.

Alles bij elkaar

Op je website kun je alles bij elkaar plaatsen. Je contactgegevens, je eigen verhaal, je e-books en checklists, een inschrijfformulier voor je nieuwsbrief, informatie over je aanbod, klantervaringen, portfoliomateriaal en nog veel meer. Het is jouw verzamelplek op het internet. Let wel op dat het niet onoverzichtelijk wordt en dat er niet te veel op je website staat waardoor mensen niet weten wat jij doet. Helder en duidelijk laten zien wat jij doet en wat mensen hebben aan jouw aanbod is het belangrijkste. Maar je website is vooral een plek waar mensen alles bij elkaar kunnen terugvinden, terwijl op social media vaak maar een berichtje voorbijkomt met een fractie aan informatie, inspiratie of tips. Om echt meer te weten te komen moeten lezers dan toch doorklikken op jouw (bedrijfs)naam en vaak weer zoeken naar de link van je website. En geef maar toe, ook jij klikt niet vaak door als je een bericht ziet van iemand om te kijken of er meer te vinden is, want jij scrollt op zo’n moment ook ‘even snel’ door je Facebooktijdlijn of Instagramfeed. Op een website klik je toch wat makkelijker door naar andere pagina’s en blogs.

Heb jij al zo’n eigen plekje op het internet met duidelijke informatie bij elkaar die op de lange termijn terug te vinden is? Of kun je daar nog wel wat hulp bij gebruiken? Zelf heb ik veel geleerd van de online training Continu klanten vanuit je website van Rimke de Groot van Ik help jou online.

Tekst- en taaltips in je mailbox
Wil je weten wanneer er een nieuwe blog online staat en handige en leuke  taaltips in je mailbox? Schrijf je dan hieronder in voor mijn tekst- en taaltips.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *