Wil jij wel schrijven voor je bedrijf, maar weet je nog niet precies hoe je tekst zoal kunt inzetten voor je bedrijf? Dan vertel ik je in dit blog meer over de verschillende manieren waarop je tekst kunt inzetten in je marketing. Dit is puur een overzicht met korte uitleg, wil je meer weten over een bepaald onderwerp, dan komen er binnenkort uitgebreidere blogs over de verschillende tekstvormen.

Social media berichten

Een van de snelste en makkelijkste manieren om tekst te gebruiken binnen je marketing is door berichten te maken voor social media. Je kunt vaak al met een paar woorden of zinnen iets vertellen over jezelf, je bedrijf en je aanbod. Op sommige social media-kanalen kun je maar weinig tekst kwijt, terwijl je op andere kanalen ook uitgebreidere artikelen kunt delen.
Tip: Probeer op social media vooral mensen te inspireren.

Blogs

Een blog is een artikel op je website. Op platformen als LinkedIn en Facebook kun je ook langere artikelen en notities plaatsen, daar kun je je blogs dus ook plaatsen. Het voordeel van blogs op je website plaatsen is dat je website steeds nieuwe actuele informatie krijgt, waardoor zoekmachines als Google ook zien dat je website actueel is en blijft en je website ook hoger kan komen in Google.
Tip: In blogs kun je veel van je kennis en expertise laten zien en tips delen.

Nieuwsbrieven

Een nieuwsbrief is een mail die je regelmatig stuurt naar de inschrijvers op je maillijst. In een nieuwsbrief kun je je laatste nieuwtjes, nieuw aanbod, je nieuwste blogs, wijzigingen binnen je bedrijf, leuke projecten die je hebt gedaan, ervaringen van klanten en activiteiten die je organiseert delen. De ene nieuwsbrief bestaat uit allerlei korte stukjes tekst met links naar de lange artikelen op de website, da andere nieuwsbrief is meer als een brief naar je lezers met misschien onderaan nog 1 link.
Tip: Zorg dat je nieuwsbrief leuk en waardevol is om te lezen en maak er geen reclamefolder van.

Je webpagina’s

Je website is een van de belangrijkste plekken waar je tekst gebruikt. Op al je webpagina’s staat informatie over en van je bedrijf en je aanbod. Besteed hier voldoende tijd en aandacht aan om te zorgen dat je websitebezoekers kunnen vinden wat jij doet en weten waar jij ze mee kunt helpen.
Tip: Zorg op je website voor voldoende balans tussen tekst, beeld, witruimte en andere elementen.

E-books

Een e-book kan een gratis weggever zijn, maar je kunt ook een betaald e-book maken waarmee je je klanten echt op weg kunt helpen. Een e-book kun je op verschillende manieren gebruiken, bijvoorbeeld met verhalen van projecten en klanten die je hebt geholpen om te laten zien wat jij kunt en waarmee je anderen kunt helpen. Je kunt ook tips geven, zo zou ik een e-book kunnen maken met taaltips. Of je maakt een handleiding of stappenplan dat mensen kunnen doorlopen waarmee ze een resultaat bereiken, zoals een stappenplan om je blog te schrijven.
Tip: Zorg voor een duidelijk hoofdonderwerp voor je e-book en ga niet allerlei tips en stappenplannen samenvoegen tot 1 document.

Korte checklists

Net als een e-book kan een checklist een gratis weggever zijn, maar ook een onderdeel van jouw aanbod. Zo kan een boekhouder een checklist geven aan zijn of haar klanten met daarin alle dingen die je moet verzamelen voor je aangifte inkomstenbelasting, dat is dan onderdeel van de dienst, maar je kunt ook een korte checklist met dingen die je moet doen om een boekhouding op te zetten weggeven aan je websitebezoekers.
Tip: Zorg dat een checklist overzichtelijk is, bijvoorbeeld met nummers of afvinkvakjes.

Bouwsteenartikelen

Bouwsteenartikelen zijn lange blogs. Dan kun je al gauw aan 1500 tot 2000 woorden denken. Zelf leerde ik de term vooral kennen dankzij Rimke van Ik help jou online. Soms worden de termen cornerstone artikel of monsterblog ook wel gebruikt. In een bouwsteenartikel kun je ingaan op een onderwerp dat heel goed aansluit bij jouw aanbod. Je kunt er zoektermen in verwerken, net als in korte blogs, maar ook echt je kennis delen.
Tip: Zorg bij een bouwsteenartikel voor een goede structuur en duidelijke tussenkoppen. Bij een lange tekst is dit nog belangrijker dan bij een korte blog, anders haken mensen snel af tijdens het lezen.

Contentkanon

Ook een term die ik van Rimke van Ik help jou online heb geleerd. Een contentkanon is een plek op je website waar je veel korte stukjes tekst plaatst. In deze korte stukjes tekst kun je goed zoekwoorden gebruiken, waardoor Google je website ook weer goed oppikt. Een contentkanon kan een soort bibliotheek zijn met allemaal korte uitlegstukjes. Het zijn geen blogs en je plaatst ze ook niet als blogs, maar op een pagina die niet meteen in je hoofdmenu zit. Op veel websites staat de link naar deze plek wel in de footer. Het gaat er vooral om dat je antwoord geeft op een vraag die ook in een zoekmachine kan worden ingetikt. Je leidt mensen naar je website, waar ze na het antwoord te hebben gelezen ook verder kunnen kijken.
Tip: Een contentkanon kan handig zijn om uitleg te geven over vaktermen die jij veel gebruikt.

Over welk van bovenstaande tekstvormen wil jij graag meer weten? Laat het weten in een reactie hieronder, dan ga ik deze verder uitwerken. Heb je al specifieke vragen, laat die dan ook achter.

Pin It on Pinterest